dengar dan faham.

Setiap orang ada masalah. Aku, kau, mereka, semuanya sedang berjuang dalam medan peperangan mereka sendiri. Kadang aku terfikir, boleh ke kita kongsi masalah dengan orang? Walaupun dengan kawan baik sendiri. Tak kiralah rapat mana pun kita, aku percaya tak semua masalah kita boleh kongsi sebab orang takkan pernah faham. 

Mereka boleh menghukum kita macam-macam dan akhirnya kita cenderung untuk pendam sendiri setiap masalah kita. Bukan tak boleh berkongsi masalah tapi bagi aku tak semua masalah boleh dikongsi atau mungkin aku sendiri yang dikelilingi oleh manusia yang takkan pernah faham aku? (bukan semua). 

Ya, mungkin mereka boleh kata "kau cerita je masalah kau kat aku, anything." Tapi kalau masalah tu agak remeh untuk dijadikan sebagai "masalah", apa pandangan mereka terhadap kau? Ya, mereka pandang kau lemah atau kau menagih simpati dan bagi mereka "itu pun jadi masalah ke?". Sebagai contoh, kalau aku cakap aku takda duit, apa yang mereka faham mungkin "Oh dia ni nak mintak simpati la ni, nak pinjam duit aku la ni." Nampak? Orang takkan pernah faham masalah kita. Sebab tu bila orang tanya kau okay ke tak aku lebih senang jawab aku okay.

Dan kalau ada manusia yang sanggup mendengar setiap masalah aku tanpa judge aku, jujur aku akan hargai dia sampai mati. Sebab kadang-kadang kita berkongsi masalah bukan untuk minta simpati atau minta orang tolong selesaikan, kita cuma nak orang dengar luahan kita sebab aku rasa itu saja dah cukup melegakan. Dengar dan faham.


No comments: