masa

Masa. Semua orang tahu masa itu emas. Emas itu berharga, begitu juga masa. 
Malah lebih berharga masa itu dari emas. Emas yang hilang boleh diganti, masa yang hilang? 
- Orang kaya yang sebenar dalam dunia ni adalah orang yang mempunyai banyak masa.
Setiap hari kita mengalami proses tambah dan tolak masa. Semua manusia mempunyai masa yang sama.
Yang membezakannya hanyalah bagaimana seseorang itu menguruskan masa mereka.
Maksud aku proses tambah dan tolak masa ni ialah proses seseorang itu menggunakan masanya dengan betul dan tidak dibuang begitu saja. Tak faham? 
Dalam perjalanan pergi kerja dan hampir sampai dah pun, tiba-tiba kau teringat sesuatu barang penting yang tertinggal kat rumah dan memerlukan kau untuk patah balik ambik. Dalam perjalanan kau sepanjang kau patah balik tu lah maksud aku berlakunya penolakan masa kau. Tak faham lagi? Biar aku jelaskan dgn lebih terperinci lagi.
Ok, kau kena sampai kat tempat kerja pukul 7am, pukul 6.30am kau bertolak hingga pukul 6.50am baru kau teringat benda yang kau terlupa tu dan kau patah balik ke rumah. Perjalanan patah balik ke rumah tu katakan ambik masa selama 15 minit, jadi kau dah tolak sebanyak 15 minit masa harian kau dengan berpatah balik tu dan menyebabkan kau lewat ke tempat kerja. Dalam erti kata lain, buang masa. 
Sama juga dengan tambah masa. Bila kau sampai ke tempat kerja awal dari waktu yang sepatutnya, jadi kau dah berjaya tambah masa harian kau.
Dalam pada kita sibuk jaga masa kita, beringatlah yang orang lain pun ada masa diorang juga. Hormati masa orang. Macam mana? Tepati janji. Bila berjanji nak jumpa tu, cuba untuk tak biar orang yang tunggu lama. Diorang pun manusia, ada masa seperti kita.

Entry ni bukanlah perli sesiapa, takda kaitan dengan yang hidup, mati juga yang belum lahir lagi. Entry ni hanyalah sekadar catatan yang memerli diri sendiri sebab pagi tadi aku lewat ke kerja gara-gara tertinggal badge. Dah sikit lagi nak sampai tempat kerja baru teringat badge tertinggal kat rumah. Pecut pergi patah balik ambik. Takda badge macam mana nak punch in/out. Kalau tak punch nanti macam mana gaji nak kira? Duit gaji tu juga boleh diibaratkan seperti masa tahu tak. kehkeh.

Siapa-siapa yang ada jual atau tahu mana-mana online shop yang ada jual mesin masa mohon PM aku sekarang.

No comments: